Dekkingsplan 2018-2021
Bij de Kadernota is besloten tot een groot aantal bezuinigingen met als resultaat een sluitende meerjarenbegroting tot en met 2021. Een overzicht van alle bezuinigingen is opgenomen in de Paragraaf Bezuinigingen en Taakstellingen in deze begroting.
Het daadwerkelijk opstellen van de begroting heeft nog geleid tot een aantal mutaties op het saldo van de Kadernota 2018. Deze mutaties leiden per tot een extra voordelig begrotingssaldo ten opzichte van de Kadernota van € 268.629 in 2018.
Vanaf 2022 is op dit moment nog sprake van een nadelig saldo, dit komt door het vervallen de precario met ingang van 2022. Een toelichting hierop is opgenomen onder punt A16.
De tabel hieronder bevat een overzicht van de ontwikkeling van het begrotingssaldo.
Onder de tabel lichten wij alle afzonderlijke mutaties toe.
Tabel 39 Mutaties begrotingssaldo 2018-2021 na Kadernota
+/+ is voordeel | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Kadernota vastgesteld 4 juli 2017 | 114.855 | 211.486 | 38.545 | 41.454 | 41.454 | |
A. Mutaties na Kadernota | ||||||
A1 | Effecten financiering | -21.488 | -56.941 | 93.796 | 56.885 | 56.885 |
A2 | Indexering belastingen en heffingen met | |||||
met 1,4% | 158.061 | 158.061 | 158.061 | 158.061 | 158.061 | |
A3 | Motie OZB begroting 2017 | -70.000 | ||||
A4 | Terugdraaien dubbele fiscale bijtelling | |||||
ambtswoning | 25.575 | 25.575 | 25.575 | 25.575 | 25.575 | |
A5 | Budget vergoeding stembureauleden | -4.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 |
A6 | Invoering Omgevingswet | |||||
A6a | Incidentele kosten omgevingswet | -1.022.000 | ||||
A6a | Structurele lasten omgevingswet | -129.000 | -129.000 | |||
A7 | Raming hondenbelasting | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 |
A8 | Overheveling klimaatprogramma 2016 | 245.000 | ||||
-245.000 | ||||||
A9 | Verhoging bijdrage reddingsbrigade | -19.700 | -19.700 | -19.700 | -19.700 | -19.700 |
A10 | Correctie VGRP | 12.114 | -15.309 | -60.759 | -15.969 | -15.969 |
A11 | a Gevolgen loonstijging WODV | -590.047 | -588.502 | -606.133 | -606.083 | -606.083 |
A11 | b Prijscorrectie WODV | -285.712 | -285.712 | -285.712 | -285.712 | -285.712 |
A11 | c Dekking lonen en prijzen in Meicirculaire | 875.759 | 874.214 | 891.845 | 891.795 | 891.795 |
A12 | Netto gevolgen Meicirculaire | 90.053 | 153.159 | 105.037 | 125.721 | 125.721 |
A13 | Ontwikkeling kapitaallasten | -89.518 | -107.968 | -135.348 | -130.712 | -130.712 |
A14 | Ontwikkelingen WODV | 100.982 | 134.726 | 152.487 | 237.454 | 237.454 |
A15 | Bijdrage BSGR | 14.195 | 16.717 | 16.717 | 16.717 | 16.717 |
A16 | Vervallen precario vanaf 2022 | -1.805.000 | ||||
A17 | Aanpassen taakstelling 5MP | |||||
- correctie taakstelling | -60.000 | -120.000 | -180.000 | -240.000 | -240.000 | |
- nieuwe taakstelling | 120.000 | 120.000 | 120.000 | |||
A18 | Beheerkosten vastgoed | 132.600 | 132.600 | |||
Totaal mutaties na kadernota | -868.226 | 181.820 | 289.366 | 351.132 | -1.453.868 | |
Stand begroting vóór dekking | -753.371 | 393.306 | 327.911 | 392.586 | -1.412.414 | |
(-/- is nadeel) | ||||||
B. Dekkingsplan | ||||||
Totaal A: te dekken bijgesteld saldo | ||||||
meerjarenbegroting | -753.371 | 393.306 | 327.911 | 392.586 | -1.412.414 | |
B1 | Instellen voorziening Omgevingswet | |||||
dotatie uit Algemene Reserve | 1.022.000 | |||||
Saldo begroting na dekkingsvoorstellen | 268.629 | 393.306 | 327.911 | 392.586 | -1.412.414 |
Toelichting op de mutaties na Kadernota
A1 Effecten financiering
Actualisering van de financieringsposten aan het nieuwe meerjarenperspectief van de begroting voor 2018 en de verwachte renteontwikkelingen geven voor 2018 en 2019 budgettaire nadelen te zien. Voor 2020 en verder is sprake van voordeel.
A2 Trendmatige verhoging belastingen en heffingen
Belastingen en heffingen worden trendmatig verhoogd met het prijsindexcijfer.
A3 Amendement OZB begroting 2017 (100505)
Bij de behandeling van de begroting 2017 is een amendement aangenomen waarin besloten is om een hoger dan geraamde opbrengst OZB voor woningen in 2017 in mindering te brengen op de OZB-opbrengst 2018. De te verwachten meeropbrengst OZB-woningen 2017 bedraagt € 70.000. De opbrengst OZB-woningen is voor 2018 met dit bedrag verlaagd. Daarmee is het amendement uitgevoerd.
A4 Terugdraaien fiscale bijstelling ambtswoning
In begrotingsjaar 2018 is de ambtwoning niet meer als zodanig in gebruik. De fiscale bijtelling komt hiermee te vervallen.
A5 Budget vergoeding stembureauleden
De vergoedingen voor stembureauleden zijn te laag om voldoende leden te kunnen werven. Daarom is het budget verhoogd met € 4.000, het structurele budget komt daarmee op € 10.000.
A6 Omgevingswet
Op dit moment zijn de bedragen van de invoering van de omgevingswet nog niet precies vast te stellen. Om wel alvast rekening te houden met de mogelijke financiële consequenties hiervan is gebruik gemaakt van het VNG-model.
In deze begroting is ervan uitgegaan dat het zittende personeelsbestand de nieuwe taken kan uitvoeren. Hoe de samenstelling van het personeelsbestand er na invoering van de Omgevingswet uit gaat zien is afhankelijk van de ambitiebepaling van de raad. Pas dan kan de benodigde formatie afgezet worden tegen de beschikbare formatie. Bij toekomstige wijzigingen van het personeelsbestand moet rekening worden gehouden dat deze gevolgen hebben voor de afname van diensten van de WODV. Voor formatieve afbouw geldt de afbouwregeling (vier jaarstermijn).
Tot slot past de VNG het model dat nu is gebruikt voor de berekeningen nog aan, zodat onder andere het ambitieniveau er in kan worden meegenomen. Dit alles zorgt ervoor dat de benodigde bedragen gewijzigd zullen worden.
Om de kosten te dekken stellen wij voor om ten laste van de Algemene Reserve een voorziening in te stellen voor de incidentele invoeringskosten. De structurele lasten komen ten laste van het begrotingssaldo.
A7 Verbeterde inning hondenbelasting
Het betreft een aanpassing van de raming aan de uitkomsten van vorige jaren. Door verbeteren van de controle op hondenbezit heeft de gemeente meer opbrengst gerealiseerd.
A8 Overheveling klimaatprogramma
In de jaarrekening 2016 is € 245.000 aan middelen die nog niet waren besteed overgeheveld naar 2018. Dit is gebeurd inclusief de dekking uit de reserve die de raad hiervoor beschikbaar heeft gesteld.
A9 Reddingsbrigade
De verhoging van de bijdrage is noodzakelijk voor uitbreiding van de strandbewakingsdiensten die niet in de exploitatie van de WRB zijn opgenomen en de jaarlijkse stallingskosten voor de winterperiode.
A10 Correctie VGRP
De ramingen voor het VGRP waren nog niet correct in de begroting verwerkt, dit gebeurt bij deze.
A11 Cao ambtenaren 3,25%
De post is budgettair neutraal: de stijging van de lasten wordt gecompenseerd door een stijging van de inkomsten uit het gemeentefonds (Meicirculaire)
A12 Gevolgen Meicirculaire
In de informatiebrief aan de raad van 20 juni 2017 is een voordelig saldo gepresenteerd als uitkomst van de Meicirculaire. Dit positieve saldo is de resultante van een hogere bijdrage uit het gemeentefonds en de hogere lasten in het sociaal domein en de hogere kosten als gevolg van loon- en prijsstijgingen.
A13 Ontwikkeling kapitaallasten
De doorrekening van de kapitaallasten op basis van de geraamde investeringen levert een voordeel op.
A14 Ontwikkelingen WODV
Naar aanleiding van de zienswijzen van de beide gemeenten heeft het Algemeen Bestuur van de WODV de begroting gewijzigd vastgesteld.
De wijziging betreft het informatiebeleidsplan. Hierdoor is een voordeel ontstaan. De verdeling van de bijdrage over de taakvelden treft u aan in de paragraaf bedrijfsvoering.
A15 Bijdrage BSGR
Vanaf 2018 worden de deelnemersbijdragen berekend aan de hand van een zuiver KostPrijsCalculatie-model (KPC-model). Op basis van de uitkomsten van dit KPC-model kan de geraamde bijdrage aan de BSGR worden verlaagd.
A16 Precario
De precariobelasting op kabels en leiding wordt definitief afgeschaft met ingang van 2022. Dit betekent dat uiterlijk met ingang van 2022 een bedrag ter hoogte van € 1.805.000 aan structurele belastinginkomsten wegvalt. Dit bedrag zal gecompenseerd moeten worden. Te denken valt in princiep aan twee opties:
- Compensatie door een keuze te maken uit de bezuinigingen die bij de Kadernota 2018 zijn geïnventariseerd maar waarvoor niet is gekozen;
- Verhoging van de OZB;
- Een combinatie van beide.
A17 Temporiseren 5MP
Bij de Kadernota 2018 is besloten om de taakstelling 5MP te verlagen.
Tabel 40 Aanpassing 5MP
Het college wil de uitwerking van Meer met mensen, minder met papier voldoende tijd geven om het nieuwe beleid stevig vorm te geven. Het uiteindelijke bedrag is verlaagd naar € 120.000 vanaf 2020. Een uitgebreide toelichting op de plannen is opgenomen in de Paragraaf Taakstellingen, Bezuinigingen en Ombuigingen.
A18 Beheerlasten vastgoed
Tot en met 2020 zijn beheerlasten voor vastgoed driejarig incidenteel geraamd. Vanaf 2021 vallen deze incidentele lasten vrij.
B. Dekkingsplan
Dekking van de kosten van de omgevingsvergunning gebeurt door een onttrekking uit de algemene reserve.