Wat willen we bereiken?
- Bestuurders van hoge kwaliteit en deskundigheid, een luisterend bestuur;
- Een bestuurscultuur gebaseerd op vertrouwen en integriteit;
- Een zuinig, efficiënt en doelmatig bestuur;
- Goede kwaliteit van raadsstukken;
- Goede dienstverlening aan de burger, deze is tijdig, duidelijk, klantgericht en toegankelijk;
- Wassenaar werkt als zelfstandige gemeente samen in regionaal verband.
Taakvelden | Wat gaan we doen ? | Hoe doen we dat ? |
0.1 | Vergroten van het vertrouwen door een vernieuwend, integer, betrouwbaar en professioneel college dat constructief samenwerkt met de gemeenteraad. | Collegeleden maken via de website transparant welke declaraties ze indienen en waarvoor. Het college communiceert op een transparante en respectvolle wijze met de raad en haar inwoners. Informatiebrieven dragen bij aan het tijdig informeren van raad en burgers. |
0.2 | Tijdig en klantgericht helpen van de inwoners volgens het uitgangspunt "digitaal als het kan, persoonlijk waar nodig"; | Wassenaar werkt op afspraak en is aangesloten op MijnOverheid; Alle daarvoor geschikte gemeentelijke producten zijn digitaal aan te vragen; Het digitaal vaardig maken van de inwoners met een speciale training. |
0.3 | Maatschappelijk vastgoed zo efficiënt mogelijk gebruiken | Invoeren van kostprijs-dekkende huren |
0.4 | Het zo efficiënt en effectief mogelijk uitvoeren van de dienstverlening. | In overleg treden met het bestuur van de werkorganisatie Duivenvoorde om efficiency en effectiviteit te waarborgen |
0.5 | De financieringsfunctie van de | Looptijden van uitstaande en aangetrokken geldleningen worden afgestemd op liquiditeitsprognose |
0.61 | Het totaal van de OZB en andere woonlasten blijft binnen de geprognosticeerde inflatiecorrectie. | toepassen inflatiecorrectie |
0.62 | Het totaal van de OZB en overige lasten blijft binnen de geprognosticeerde inflatiecorrectie. | toepassen inflatiecorrectie |
0.63 | Niet van toepassing voor Wassenaar. | Niet van toepassing voor Wassenaar. |
0.64 | De stijging van de belasting-opbrengst bedraagt niet meer dan de correctie voor inflatie. | toepassen inflatiecorrectie |
0.7 | Bestuur en organisatie zijn tijdig en juist geïnformeerd over de ontwikkeling van het gemeentefonds. Het is daardoor mogelijk om tijdig te anticiperen op de gevolgen en hierop beleid te ontwikkelen. | In begroting, bestuursrapportages en informatiebrieven wordt de raad geïnformeerd over de (verwachte) ontwikkeling van de algemene uitkering |
0.8 | Verantwoorden van eventuele taakstellingen en stelposten. | Ramen van de post onvoorzien |
0.9 | Op een verantwoorde wijze de nieuwe regelgeving implementeren in onze (administratieve) organisatie. | Standaardisering dossiervorming en fiscale agenda opnemen in de reguliere P&C-cyclus |
0.10 | Verantwoorden van de mutaties in de reserves. | Opnemen van de mutaties van de reserves en voorzieningen in de jaarrekening en de begroting. |
0.11 | Een structureel en reëel sluitende begroting. | Treffen van maatregelen voor een structureel sluitende begroting. |